Mark

Kommuner växer och det byggs nya hus, lekparker, skolor, skateboardramper, paddelhallar, fotbollsplaner och diverse saker som lyfter staden och ingår i stadsplaneringen. Samtidigt som hundägare väntar på en stor, fin hundpark som erbjuder en mötesplats, aktivitetspark och hundkunskap på ett och samma ställe. Dogpark är ett beprövat koncept som piffar upp ett stort område i er kommun och skapar ett mervärde och en tillgänglighet för kommunens alla invånare.

FILM OCH KORTFAKTA

  • Antal hundar per kommun 2023 Klicka här
  • Yta: ca 3000 – 10 000 kvm
  • Exempel på mark: Jordbruksarrende, kvartsmark, mark som ligger utanför detaljplanelagt område, mark som inte är planlagt som allmän plats eller annan övrig mark.
  • Arrende: 5-10 år 
  • Part: Er part blir antingen vi som franchisegivare eller den lokala franchisetagaren:
  • Byggnader: Friggebod, tält/hall ca 100 kvm, grillkåta och vindskydd
  • Faciliteter: El, parkering, bussförbindelser
  • Om markytan: Mobilnät (bra täckning) Gärna öppna ytor (lite träd/buskar är helt ok, bra stabil mark som inte blir geggig, gärna nära friluftsområde, ej grannar och hus i närheten

Varför Dogpark i er kommun?

Dogpark är ett helt nytt koncept som finns i Sverige och vi expanderar just nu runt om i landet. Vi är intresserade att etablera oss i er kommun för att skapa ett nytt besöksmål som lockar både turister och invånare både i primär- och sekundärområde. Vi vill hjälpa kommunernas och städernas roll att bli en attraktiv centralort och agera draglok och skapa en attraktiv destinationsplats! Dogpark är ingen verksamhet som förorenar miljön och vi öppnar upp till möten mellan människor och hundar, det är en neutral plats för alla människor att mötas på.
 
 

5 anledningar till en Dogpark 

Tillsammans – Kunskapsutveckling – Attraktiva miljöer – Natur – Varumärke
Vi vill hjälpa kommunernas/städernas roll att fortsätta vara en attraktiv centralort och agera draglok och skapa en attraktiv destinationsplats!
 
1. TILLSAMMANS
Dogpark ska bidra till en social hållbar verksamhet som kännetecknas av människors upplevelse av att vara inkluderade i samhällslivet. För att värna människors inkludering ska vi:
  • Allas möjligheter till ett utvecklande hundägande ska värnas. Det kräver ett aktivt och kritiskt förhållningssätt till begreppet ”alla”, för att detta inte bara ska innefatta dem vi vanligtvis tänker på som våra aktiva utövare och/eller besökare. Dessutom krävs medvetenhet om intersektionalitet, vilket betyder att ingen grupp är homogen och att varje människa är en del av flera olika grupper. Möjligheten att delta i rekreation, upplevelser och aktiviteter på egna villkor, både spontant och organiserat, ska vara självklar. Denna bredd erbjuds alla åldrar och bidrar till sänkta trösklar vilket kräver medvetenhet om fördelningen av offentliga resurser som Dogpark vill vara en del utav.
  • Det ska finnas möjlighet att anta olika roller, som arrangör, utövare och/eller publik. Detta kräver fokus på delaktighet och inflytande. Dogpark erbjuder utrymme för utövande av hundaktiviteter genom både bredd och spets samt som amatör och professionell.
  • Människors möjlighet att mötas är grundläggande i byggandet av social hållbarhet. Vi erbjuder mötesplatser genom att Dogpark är tillgängligt för alla. Mötesplatserna ska vara trygga och tillgängliga socialt, ekonomiskt, språkligt och fysiskt. Här får människor mötas i nya konstellationer vilket är en grogrund för innovation. Vi ska vara en viktig integrerande kraft i samhället där människor med olika bakgrund möts kring gemensamt intresse. En viktig förutsättning för människors hälsa är att få möjligheten att ingå i sociala sammanhang. På Dogpark erbjuds forum för samspel, både pretentionslösa och prestationsfokuserade.
  • Barn och unga ska ges utrymme att utveckla sin fantasi och kreativitet. Närhet till en Dogpark för lek och kreativitet är särskilt viktig för denna grupp. I Uddevalla bjöds skolbarn in för att teckna av hundar och lämnade sedan över till ägarna efter att de hade haft detta som kundskapsämne i skolan om djur, människor och relationer. Goda vanor som ung följer med in i vuxenlivet. Att unga mår bra lägger grunden för vårt samhälle. Barn och ungdomar ska vara delaktiga, ha inflytande och makt att påverka sin egen vardag och samhällets utveckling.
  • Med medvetenhet om att äldre är en heterogen grupp, både i ålder och socioekonomiska förutsättningar, ska Dogpark främja ett aktivt och hälsosamt åldrande för Sveriges invånare. I Dogpark Uddevalla är pensionärsparet Monica och Christer anställda som både får jobba, vara aktiva och delaktiga i samhället samtidigt som de träffar medlemmar och människor i parken = livskvalitet.
  • Det finns sju diskrimineringsgrunder som omfattas av lagen: Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Dogpark välkomnar alla.
2. KUNSKAPSUTVECKLING  
Dogpark ska bidra till kunskapsutvecklingt som är en förutsättning för demokrati, hållbarhet i arbetslivet och personlig utveckling. För att stimulera detta ska vi främja kreativitet och nya idéer som uppstår i mötet mellan hundmänniskor, invånare, kommuner och våra franchisetagare och skapa förutsättningar för ny kunskap.
 
3. ATTRAKTIVA MILJÖER
Dogpark bidrar till att miljöer upplevs som attraktiva. Det gör vi genom att vara en del av utvecklingen. Vi arbetar för både en levande landsbygd och en aktiv stadskärna genom att erbjuda nya mötesplatser för hundar, hundägare, kommuninvånare, turister och deras familjer, släkt och vänner. 
  • Möjligheten till delaktighet ligger till grund för Dogparks utveckling och är en viktig del av samhällsbyggandet. Det möjliggör en levande landsbygd och en aktiv stadskärna. Vid planeringen av nya områden önskar vi att hundägarperspektivet skall vara med i processen från start för att skapa ett funktionellt och attraktivt område. Varje park ska upplevas ha god kvalitet. Det ska finnas utrymme för möten och kreativitet med fokus på barn, ungdomar och äldre för att skapa en inkluderande känsla och motverka utanförskap. Social hållbarhet utifrån aspekter som rör miljöer handlar om att området ger en känsla av trygghet och individens möjlighet till delaktighet, inflytande och social inkludering.
  • Dogpark erbjuder en motkraft till den fysiska inaktivitet som är en av de stora riskfaktorerna i dagens samhälle. Att skapa ett livslångt intresse för daglig fysisk aktivitet, motion och friluftsliv är det absolut främsta bidraget från Dogpark för att minska sjukdomar. Även den psykiska hälsan och livskvaliteten skulle förbättras. Här finns en stor utvecklingspotential genom att etablera Dogpark och utveckla bredd och motionsaktiviteter som når nya och ännu fler grupper.
4. NATUR 
Dogpark ska bidra till god livskvalitet med möjligheter till aktivitet, upplevelser och rekreation. Därför ska vi ta tillvara på Sveriges fina miljöer och tillgängliggöra Sveriges natur. Hjälpa kommuner och städer att utvecklas som besöksmål, såväl sommar som vinter. Vi vill stimulera till spontanrörelse och till motion. I tätbebyggda områden är det koppeltvång och svårt att släppa och träna hundar. Hundar riskerar inte heller att störa vilda djur iom att Dogpark finns.
 
5. VARUMÄRKE
Dogpark kommer vara av stor betydelse för val av inflyttning till kommunen. Kommuner och städer har flera tillgångar som stärker deras varumärke som tex fritidsområde, arenor, kulturhus och föreningsliv. Forskning kring svenskars fritidsvanor visar att ett rikt fritidsliv är en viktig tillväxtfaktor. Ett stort utbud och kreativa invånare lockar till sig fler kunskapsintensiva människor, vilket i sin tur leder till entreprenörskap, nya investeringar och företag. Dogpark gynnar också besöksnäringen och höjer en kommuns/stad image.

Dogparks hållbarhetsarbete

Genom att prioritera hållbarhet kan Dogpark erbjuda en trygg och hälsosam miljö för både hundar och människor samtidigt som den minskar sin negativa påverkan på miljön.
 
Miljövänliga material och design: Vid utformning och byggandet av en Dogpark bör man använda miljövänliga material och metoder. Det kan innebära att använda återvunnet material i konstruktion och markbeläggning. Exempel att implementera gröna tak och regnvattensamlings system
 
Avfallshantering: Se till att det finns tillräckliga och tydligt märkta sopkärl för att uppmuntra besökarna/medlemmarna att sortera soporna. Vi vill även jobba med återvinning och kompostering.
 
Ekologiskt ansvar: När det gäller underhåll av området, väljer vi ekologiska metoder för ogräsbekämpning och skadedjurskontroll. Vi undviker i största mån användning av kemiska bekämpningsmedel och använder istället organiska alternativ när det är möjligt.
 
Främja ett rikt fritidsliv: Hundar och deras ägare är en central målgrupp. Vi värnar om social inkludering, livskvalitet, hälsa och ger människor personliga upplevelser, kunskaper och sammanhang som bidrar till livskvalitet. Forskning visar ett tydligt samband mellan rörelse, mötesplatser och folkhälsa. Vi bidrar till ett djupare livskvalité och känsla av sammanhang.
 
Mångkulturell plats: Dogpark är en mötesplats som håller ihop samhället i en tid då andra krafter kan dra isär. Vi stärker möjligheterna för människor att bli delaktiga och aktiva i civilsamhället, därför ser vi samverkan med andra aktörer som en viktig del för ett socialt hållbart samhälle
 
Energibesparing: Vi implementerar energisparande åtgärder som LED-belysning, timers för belysning och energieffektiva apparater. Vi tittar också på att installera solenergi om det är möjligt.
 
Naturbevarande: Bevara och skydda befintlig vegetation och naturliga livsmiljöer så mycket som möjligt. Förhindra överexploatering av området genom att begränsa antalet besökare och införa regler för att bevara parken och området
 
Utbildning och medvetenhet: Utbilda besökare och medlemmar om vikten av hållbarhet och hur de kan bidra till att minska sin påverkan på miljön. Vi vill erbjuda workshops och informationsma terial om ämnen som exempelvis ekologiskt hundfoder och miljövänlig träningsteknik
 
Detta är de globala mål som vi tillsammans med ALMI har tagit fram som våra fokusmål!
Rulla till toppen